Yeni oyunlar için son teknoloji bilgisayarlara ihtiyaç kalmayacak

Yeni oyunlar için son teknoloji bilgisayarlara ihtiyaç kalmayacak

LiquidSKy CEO’su Ian McLoughlin video oyunu yayıncılığı (game streaming)’nın yeni bir kavram olmadığını biliyor. Farklı firmalar yıllarca oyuncuların herhangi bir oyunu herhangi bir cihaz üzerinde ‘Bulut yayıncılık (cloud streaming)’ yoluyla yükleyebileceklerinin sözünü verdiler. Son sürüm Fallout oyununu Androd tablette oynamak ya da yeni Witcher’ı 4 yıllık bir MacBook Air’de maksimum ayarlarda açmak… İnanması zor görünüyor. Ki 2010 yılı başlarından bu yana bu durum böyle…

LiquidSky düşük-gecikmeli oyun yayını sözü veren son firma.  Teori oldukça basit : Sahip olduğunuz herhangi bir oyunu, ne kadar eski ya da güçsüz olduğunun bir önemi olmadan herhangi bir Windows, Mac, Android ya da Linux cihazda oynayın. Her LiquidSky kullanıcısı tekil bir SkyComputer’a erişim sağlayacak ve OverWatch ve League of Legends gibi birinci sınıf yeni oyunları sanal bir son teknoloji PC’ye yükleyebilecek ya da Steam, Battle.net, Origin gibi servislerde mevcut olan kütüphanelerine erişim sağlayabilecek. Bu oyunların herhangi birini herhangi bir cihazda, istediği zaman oynayabilecek.

Bütün bunlar hala gerçek olamayacak hayallerden ibaret. McLoughlin bu gerçeğin gayet bilincinde. LiquidSky kurucusu ve bir programcı olarak video oyun yayıncılığı servislerinin tarihini okudu.

Geçmiş tecrübeler

En bilinen örnek OnLive. Bu cloud oyun servisi en son 2015 yılında ortadan kaybolmadan önce 40 milyon dolar borçla hizmete son vermişti. Bununla birlikte LiquidSky sadece OnLive modelini yeni bir teknolojik çağa birebir uyarlamıyor. McLoughlin, OnLive’ın yapısal anlamda nerede hata yaptığını i ve bunu nasıl çözeceğini bildiğini düşünüyor.

“O çocuklar öncüydüler” diyen McLoughlin, “Fakat tabiri caizse, bazen bir kayayı tepeye doğru ittiğiniz bir an gelir.” Diyor.

OnLive ve diğer yayıncı servisler (örneğin Gaikai ya da Nvidia GeForce Now) her zamanki gibi her bir kullanıcının ağır yükünü kaldırmak için sıradan sunucular kullandılar. Bunun anlamı şu ki firmalar dünya çapında kritik noktalara fiziksel sunucular kurdular ve talep arttıkça bu sunucuların sayısını arttırmak zorundaydılar. Bu bir ölçekleme sorunu diyor McLoughlin.

OnLive’a ne olduğuna bakalım : Firma esasen bir depoda, her bir kullanıcıya sunuculuk yapan bir dizi masaüstü bilgisayar modeline tekabül eden 1:1 eşzamanlı modeli kullanmıştı. Doğal olarak firma aynı anda iki ya da üç oyuncuya hosting yapabiliyordu. Fakat bu, başından itibaren sürdürülebilirliği olmayan bir sistemdi.

“Milyonlarca flood yapan kullanıcınız var, bütün bu sunucuları oldukça yüklü bir kapitalle satın almış olmanız elzem, ve bütün bu kullanıcılar farklı konumlarda bulunuyorlar. Çok fazla gecikme söz konusu ve oynayabildiğiniz yegane oyunlar Lego Batman ve Lego Star Wars” şeklinde açıklama yapıyor McLoughlin. “Dolayısı ile elinizde hiçbir şey yapamayacağınız devasa bir data merkezi kalıyor. Böyle olunca onlar da kaçınılmaz olarak ellerindekileri bedavaya dağıtmaya başladılar. Buna rağmen kullanıcıları içerikten memnun edemediler”.

Hardware problemi yazılımla çözülmeye çalışılıyor

McLoughlin bu sorunu daha çok cihazla çözmek yerine, yazılımla çözmeye çalışıyor. LiquidSky, büyüyen halka açık cloud ekosistemin getirisinden faydalanmak için IBM ile ortaklık kurdu. LiquidSky’ın websitesinde listelenen bütün data center siteleri aslında IBM’in yönetiminde. Böylece firma, gerçek zamanlı büyümeyi göreceli olarak daha düşük masrafla gerçekleştirmiş oluyor.

Örneğin; Türkiye’den 40.000 kişi son zamanlarda LiquidSky’a aynı anda bağlanmaya çalıştı. En yakın IBM server cloud talebi karşılamak için otomatik olarak devreye girdi diyor McLoughlin.

“Kullanıcılarımıza yakınlaşmak için gerekli donanımı alıp dünya çapında konumlandırma imkanına sahip olmadığımızı biliyorduk” diyen Loughlin “Halka açık cloud sistem kavramı, geçtiğimiz 10 yıl içerisinde gerçekleşen bir değişim ve şu anda Amazon, IBM ve Microsoft Azure Cloud gibi cloud sunucuları bir oyunu çalıştırmak için yeterli olabilecek derecede yüksek performanslı işletim yapabilmek için kullanabilirsiniz. Bu bir tür teknolojiyi nerede inşa etmeye başladığımızla ilgili bir durum.”

“Video içeriğine erişen çok sayıda kullanıcının varlığı networking firmalarını, olası bütün kayıpları gerçekleşmeden durdurmak için router’larını yükseltmeye zorladı.”

Çok gelişmiş yükleme hızları hedefleniyor

Bu faktörler (halka açık bulut servislerin varlığı ve evlerdeki çok gelişmiş yükleme hızları) LiquidSky gibi bir servisin kök salması için verimli bir arazi sağlıyor. Artı olarak McLoughlin, PlayStation Now ya da GeForce Now gibi mevcut servislerin hali hazırda sunmadıkları ücretsiz erişim imkanını LiquidSky’a erişimi sağlamak için bir yol şekillendirdi.

McLoughlin 2017 yılına cloud gaming için yatırım yapıyor. Global teknolojik altyapı tesisleri nihayet yüksek kaliteli, düşük gecikmeli video oyunu yayıncılığını desteklemek için hazır gibi görünüyor. Samsung ve Sun Microsystems’ın ortağı Scott McNealy gibi bilindik isimler LiquidSky’a para akıtıyorlar. McLoughlin bu yatırımcıların bir kısmını LiquidSky’ın gerçek dünyada çalışabileceğini ispat ederek ikna etmiş görünüyor.

Geçen 2 yıl içerisinde McLoughlin yayıncılık altyapısını 1.2 milyon cihaz üzerinde test etti (Android akıllı telefonlardan oyun için konfigüre edilmiş masa üstü bilgisayarlara kadar). Bu, yayıncı servis sağlayıcılarının yüz yüze kaldıkları diğer bir büyük sorun – PC alanı içerisinde bir çok tekil cihaz ve bunlara bağlı olarak ortaya çıkan açıklar.. Sersemletici etkiye sahip.

Yazılımcılar Xbox One ya da playStation 4 için oyun yaparken her bir konsolun birebir özelliklerini biliyorlar. Dolayısı ile oyunlarını donanıma uygun bir şekilde tasarlamaya odaklanabiliyorlar. Bu durum PC geliştiricileri için sözkonusu değil. Dünya çapında sayılamayacak kadar farklı PC konfigürasyonları mevcut ve bunların her biri kendine özgü aksaklıklar doğurabilir. McLoughlin’in şahsi MSI gaming laptop’ı bile her ne kadar donanımı oyunu kolayca oynamaya elveriyor olsa da, Battlefield 1’i SkyComputer’ı üzerinde açmaya teşebbüs ederken çökebiliyor.

Şubat sonunda servis halka sunulacak

Cihaz çöküşü, LiquidSky’ın 2 yıldır beta testi yapıyor olmasının sebeplerinden biri. Şubat sonlarında servis halka arz olunmaya başlayacak ve gerçek cloud-streaming (bulut-yayıncılık) denemesi başlayacak.

Eğer her şey yolunda giderse LiquidSky oyun dünyasına dahil olarak kalmayacak. McLoughlin cloud işlemciliği kullanarak teknoloji endüstrisini birleştirmeyi hayal ediyor.

“İçine girebileceğiniz ve sadece bir şeye tıkladığınızda açılacak olan bir yer inşa etmek istiyoruz” diyor McLoughlin. “Android, Windows, Linux ya da akıllı TV için dizayn edilmiş olup olmamasının bir önemi olmadan; sadece tıklayacaksınız ve açılacak. Sonra başka bir cihaza gideceksiniz, Sky’a giriş yapacaksınız ya da hali hazırda bağlı olacak, ve o uygulamada nerede kaldıysanız kendinizi orada bulacaksınız. Bu evrimi nasıl gördüğümüzün bir örneği bu”.

OKU ►  Mobil cihazlar için en iyi oyunlar

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here