Spaces, Facebook’un sosyal ağ deneyimini VR ortamına aktarma

Gerçek dünyayı ele geçirme girişimi

Facebook 2014 yılı başlarında Oculus VR’ı 2 milyar dolar’a satın aldığında Mark Zuckerberg’in parmak uçlarında şekillendirmeler yaptığı sanal gerçeklik donanımı ile ne yapmayı düşündüğü tam olarak bilinmiyordu. VR’ın yaygın hale geleceği de bilinmiyordu. Sony henüz PlayStation VR’ı açığa vurmamış, Google Cardboard ise henüz varlık bulmamıştı. Kaldı ki Valve’in  HTC Vive gözlüğü ile ilgili yapacağı açıklamanın da bir yıl öncesiydi.Biz henüz VR’ın video oyunları üzerindeki çıkışını beklerken Facebook bugün ‘Spaces’ adlı uygulamasının test versiyonunun bildirimini yaptı. Spaces, Facebook’un sosyal ağ deneyimini VR ortamına aktarma girişimi olarak tanımlanıyor.

Aynı anda üç kişiye kadar toplu halde paylaşabileceğiniz, Oculus Rift’e özgü dijital bir dünya. Kendinize ait 3 boyutlu bir avatar oluşturup VR kullanabilen arkadaşlarınızla dijital çalışmalarınızı paylaşabilir, onlarla konuşabilir, nesne çizimleri yapabilir, 360 derece çekimli filmleri keşfedebilir ve selfie çubuğuyla resim çekebilirsiniz.

Facebook Spaces F8

Her ne kadar Spaces henüz ‘Barebone(maket)’ aşamasında, geliştiriminin ilk etaplarında olsa da (Facebook beta versiyonun, nihai ürünün yüzde birini temsil ettiğini söylüyor), Zuckerberg’in temel VR vizyonunun ilk yansıması olma özelliğini taşıyor.

Facebook Spaces aslında tam olarak Zuckerberg’in başlangıçtan bu yana hazırladığı şeyi ifade ediyor. Araç, yaşadığınız bir olayı, dünyanın diğer ucunda olsa da bir arkadaşınızla paylaşmanız için bir yol olma özelliğini taşıyor. Spaces, VR ortamda birlikte oyunlar oynamak gibi büyük hedefleri uygulamaya aktarmaya çalışıyor. Amaç belli: Gerçek hayatta takılmakla, Facebook’ta ‘takılmak’ arasındaki çizgiyi bulanıklaştırmak ve böylece Facebook’u çok daha uzun süreli takılınan bir mekan haline dönüştürmek (Zira Facebook, algoritmaların ve reklamcıların size çok daha kolay ulaşabilecekleri bir yer).

OKU ►  Sanal Gerçeklik ortamında klavye olmadan yazabileceğiz

Bununla birlikte Facebook’un kıtalar arası selfie hayali (ve tabii reklam) siz ve arkadaşlarınız ‘Oculus Rift’e sahip olmadığınız sürece gerçekleşmeyecek. Ki genel itibariyle bu cihaza sahip olanların sayısı da oldukça az. Oculus, Rift’in güncel satış rakamlarını henüz paylaşmadı fakat konuyla ilgili takipçi firmaların yapmış oldukları tahmine göre 2016 yılı içerisinde 250.000 ile 400.000 arasında satış yapılmış olmalı. Gerçek rakamlar şöyle dursun, Facebook’un gözlükleri yüzbinlerce adet satış yapan HTC Vive ve PlayStation VR’ın çok gerisinde ve son sırada yer alıyor.

Belirtmeye gerek yok, Facebook Spaces aynı zamanda 99 dolarlık bir aksesuar olan ve her Rift paketiyle birlikte satılmayan kendine ait bir ‘Oculus Touch’ kumandasını da gerektiriyor.

Facebook 10 yıllık yol haritası

Facebook bugün yapmış olduğu ‘Kamera Etkileri Platformu’nun tanıtımı ile Arttırılmış Gerçeklik endüstrisine de ağırlık verdiğini gösterdi. Bu platform geliştiricilerin gerçek dünyaya nesneler, bilgiler ve filtreler uyarlamalar için uygulamalar yapmalarına yardımcı olacak bir platform. AR ve VR’a olan bu paralel yaklaşım, kazara gerçekleşmiş değil. Aslına bakarsanız her iki endüstri de Facebook’un 10 yıllık yol haritasının büyük birer parçaları.

Facebook Oculus donanımını dünya çapındaki geliştiricilerden gelecek sürekli bir ‘Arttırılmış Gerçeklik’ akıntısı ile birleştirmeyi hedefliyor. Bu arttırılmış gerçeklik akıntısı, kamera tabanlı olacak.

Anlaşılan o ki Facebook, ne şekilde olursa olsun elimizdeki gerçeği ele geçirmeye hazırlanıyor.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here